HOME LG4C

Katharina Barbosa Blad
Yamile Calderon & Edward Cunniffe
Shwan Dler Qaradaki
Hjørdis Kurås
Andrea Lange
Beate Petersen & Dimitri Lurie
Lars Sandås
Ulla Schildt
Kjetil Skøien
Johanna Zwaig
Marit Schade Ødegaard
Hedi Zandiyeh




Home EXILES 

Katharina Barbosa Blad
Yamile Calderon
Ulla Schildt
Shwan Dler Qaradaki
Andrea Lange
Sam Iravanian
Malin Lennstrom-Ortwall
Mona Bentzen
Marit Ødegaard
Hjørdis Kurås
Lars Sandås
Beate Petersen
Adriana Alves

Gjestekunstnere:

Katrine Meisfjord
Endre Tveitan
Johanna Zwaig
Hedi Zandiyeh



Om oss

Film program

Presse

Bilder

Aktuelt


































                                                                                                            



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   




(f. 1962 i Colombia med belgisk mor) har bodd i Oslo siden 1989. I arbeidet sitt er hun opptatt av feminisme, klasseforskjeller og urettferdighet. Prosjektene hennes starter ofte med frivillig arbeid og aktivisme. Hun har jobbet med frivillige organisasjoner siden 2003, bl.a. Fred i Colombia (Norge). Barbosa baserer sitt kunstneriske virke på erfaringen med å jobbe og leve i fellesskap med kvinner som har en vanskelig, til og med grusom fortid og en tilsvarende komplisert fremtid. I 2006 jobbet Barbosa med kvinnelige internflyktninger og ofre for den væpnede konflikten i Colombia.
I perioden 2011-2015 jobbet hun med innsatte kvinner i fengsel i Spania og Norge. I 2020 bodde hun flere uker i en leir sammen med tidligere stridende fra FARC-geriljaen.


Achillesmachine



(2021) er laget av uniformsvester som ble brukt av medlemmer av FARC. Tittelen alluderer til hvordan gjenstander, erfaringer og kunnskap fra år med geriljakrig kan gis ny verdi og nytt liv. Krigsmaskinen gjenoppstår uten sine destruktive egenskaper.







Exile on Main Street


(2021) viser hjemløse i Paris og Oslo. De er fotografert mens de sover på gaten, på en måte som sørger for at deres anonymitet bevares. Verket vises i naturlig størrelse høyt oppe på galleriveggen. På den måten opphøyes uteliggerne og får status av helgener, som om de var en del av en religiøs freske.