HOME LG4C

Katharina Barbosa Blad
Yamile Calderon & Edward Cunniffe
Shwan Dler Qaradaki
Hjørdis Kurås
Andrea Lange
Beate Petersen & Dimitri Lurie
Lars Sandås
Ulla Schildt
Kjetil Skøien
Johanna Zwaig
Marit Schade Ødegaard
Hedi Zandiyeh




Home EXILES 

Katharina Barbosa Blad
Yamile Calderon
Ulla Schildt
Shwan Dler Qaradaki
Andrea Lange
Sam Iravanian
Malin Lennstrom-Ortwall
Mona Bentzen
Marit Ødegaard
Hjørdis Kurås
Lars Sandås
Beate Petersen
Adriana Alves

Gjestekunstnere:

Katrine Meisfjord
Endre Tveitan
Johanna Zwaig
Hedi Zandiyeh



Om oss

Film program

Presse

Bilder

Aktuelt


































                                                                                                            



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   



Beate Petersen (f. 1962 i Oslo) er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo i 2001, og arbeider med tegning og dokumentarfilm, samt som skribent. I arbeidet sitt har hun spesielt vært opptatt av de performative sidene ved russiskortodokse og islamske praksiser. Hun er representert i samlingene til Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og Sørlandets Kunstmuseum.



Dimitri Lurie (f. 1970 i St Petersburg) er utdannet ved St Petersburgs Polytekniske Universitet og har vært gjestekunstner ved Kunstakademiet i Oslo. Han står bak en rekke videokunstprosjekter, eksperimentelle filmer og dokumentar og kortfilmer, som er vist i Norge og internasjonalt. Lurie har vært bosatt i Oslo siden 1998.


Theatre of Tears


Theatre of Tears (2008/2021) er en 58 minutter lang dokumentar fra Shiraz i Iran. Den følger tre mennesker en troende gammel mann, en mektig mullah og en ung skuespiller som alle tar del i et ti dager langt sorgritual til minne om drapet på Muhammeds barnebarn Imam Hussein i Karbala i 680. Ritualet er et uttrykk for en lidelses og martyrkult, som både har politiske og psykososiale implikasjoner. Om fadermordet er et ledemotiv i den vestlige kulturen, pågår det i Iran en kamp om hvem som skal forvalte tradisjonen, og på hvilken måte: For den unge skuespilleren er ritualet et slags psykodrama, for presteskapet et bilde på vestens maktutøvelse.